افشاگری مایلی کهن از مفاسد مالی فوتبال

 

محمد مایلی کهن از علی کفاشیان خواست تا «به خاطر مردم و مملکت» از ریاست فدراسیون فوتبال استعفا بدهد. سرمربی تیم فوتبال سایپا در گفت‌وگو با ایسنا، از هر دری سخن گفت. از این که چگونه توانسته با بازیکنی همچون ابراهیم میرزاپور که دو فصل قبل با 240 میلیون تومان با سایپا قرارداد بسته بود، قراردادی 160 میلیونی ببندد تا این دروازه‌بان در فصل 89 ـ 88 در چارچوب سایپا قرار گیرد. او از این گفت که ظاهر‌سازی‌ها در فوتبال به یک مشکل بزرگ تبدیل شده و مثل تمامی مصاحبه‌های گذشته‌اش تاکید کرد که مشکل اصلی ورزش و فوتبال ایران، نبودن افراد متخصص و مدیر است. مایلی کهن در ابتدای این گفت‌وگو درباره وضعیت سایپا در فصلی که گذشت، گفت: فصل را با شکست برابر ذوب آهن آغاز کردیم. هیچ وقت فراموش نمی‌کنم که در همان بازی اول گزارشگر اصفهانی چگونه جانبدارانه علیه سایپا صحبت کرد و گفت که نمی‌داند چه بلایی سر سایپا آمده است. ما در حالی لیگ را آغاز کردیم که نسبت به فصل گذشته‌اش 17 ، 18 تغییر داشتیم. یک سری از این تغییرات خواسته بود و یک سری ناخواسته. بعضی بازیکنان به لحاظ تکنیکی، تاکتیکی یا حتی اخلاقی به کار ما نمی‌آمدند که خواسته از تیم ما جدا شدند و بعضی دیگر از بازیکنان که فصل قبل از آن با رقم‌های بسیار بالا به سایپا آمده بودند، افزایش بیش از صد درصدی رقم قراردادشان را طلب کردند که به اجبار این بازیکنان هم از ما جدا شدند. وی افزود: پس از باخت به ذوب آهن دو بازی پشت سر هم را بردیم. به هر حال عملکرد بدی نداشتیم. شما می‌دانید که در طول فصل ممکن است یک تیم در بعضی مواقع با بازی‌های دشواری روبه‌رو شود. من پیش‌بینی این روزهای سخت را کرده بودم و دقیقا هم همین اتفاق افتاد. پس از گذشت آن روزهای سخت توانستیم مقام هشتم را به دست آوریم. حتی می‌توانستیم ششم شویم. حتی اگر یک سری اشتباه‌های داوری نبود، سایپا می‌توانست جزو 4 تیم اول لیگ باشد. مایلی کهن در پاسخ به این سوال که در طول فصل مطرح شد که شما رابطه خوبی با مدیران باشگاه سایپا ندارید، گفت: در کشور ما تا دلتان بخواهد شایعه وجود دارد اما آن چیزی که شایعه شده بود، تا واقعیت تفاوت داشت. این‌ها همان بده بستان‌های جاری است که در بیشتر امور اجتماعی کشور وجود دارد. فوتبال هم از این قاعده مستثنی نیست. در ایران تعداد زیادی سایت و شبکه خبری فعالیت می‌کنند و ما از این شایعه‌ها بسیار می‌شنویم. خیلی سخت است که اگر کسی بخواهد با فردی که دروغی را مطرح کرده برخورد کند. وی ادامه داد: در طول فصل فشاری روی ما وجود نداشت و بازیکنان هم صادقانه عمل می‌کردند. ما از هر فرصتی برای کسب آمادگی استفاده کردیم و هیچ چیز را به قضا و قدر نسپردیم. اگر در یک بازی می‌باختیم سعی می‌کردیم تمرین‌ها را بهتر و بیشتر و تخصصی‌تر کنیم. خوشبختانه پس از آن دیدارهای سخت، نتایج ما فوق‌العاده خوب شد. در شرایطی که بعضی از آقایان جشن ماندگاری در لیگ می‌گیرند اما سایپا با کمترین هزینه ممکن مقام هشتمی لیگ را به دست آورد. من به صراحت می‌گویم که سایپا کمترین هزینه را در لیگ انجام داد. با این حال من با واقعیت‌ها زندگی می‌کنم. حتی اگر این واقعیت‌ها به ضررم باشد و باید بگویم بر خلاف آن چیزی که می‌گویند تیم سایپا تیم جوانی است، این صحت ندارد. تیم ما مرکب از باتجربه‌ها و جوان‌هاست و حتی تعداد باتجربه‌هایش بیشتر است. با توجه به تجربه‌ای که دارم می‌گویم این بازیکنان باتجربه هیچ گاه چوب لای چرخ بازیکنان جوان نگذاشتند و حتی به آن‌ها کمک کردند و الگوی فنی و اخلاقی خوبی برای جوان‌ها بودند. آن‌ها نه تنها حرفه‌ای تمرین کردند بلکه حرفه‌ای تغذیه و استراحت کردند و این از عوامل اصلی موفقیت ما در این فصل بود. مایلی کهن در پاسخ به این سوال که آیا فصل بعد در سایپا می‌مانید یا خیر، گفت: در مدتی که در سایپا بودم نه من مشکلی با مدیران سایپا داشتم و نه آن‌ها با من مشکلی داشتند. هیچ نگرانی بابت ماندن یا رفتن ندارم. سایپا ارث پدری‌ام هم نیست. هر زمان بگویند برو، دست‌شان را می‌فشارم و می‌روم و هر موقع هم بگویند بمان، باز هم همین کار را انجام می‌دهم. در حال حاضر 18 تیم لیگ برتری در مسابقه‌ها حضور دارند و مثل بعضی از دوستان نیستم که می‌گویند از 20 تیم پیشنهاد داریم! وی ادامه داد: زمانی که یک سال و نیم قبل به سایپا آمدم، سایپا در نیم فصل نخست از 17 بازی 16 امتیاز گرفته بود و یکی از کاندیداهای سقوط بود اما در نیم فصل دوم که ما به سایپا آمدیم، با وجود این که کار همیشه در نیم فصل دوم سخت‌تر است سایپا 25 امتیاز گرفت و در لیگ ماند. سال قبل از حضور ما در سایپا، دوستانی که تیم را بسته بودند، دو و نیم تا سه برابر بیشتر از آن چیزی که ما در سال بعد از آن هزینه کردیم، خرج کرده بودند. ما با یک یا دو سوم هزینه‌ی آن‌ها توانستیم سایپا را هشتم کنیم. در مجموعه‌ای که کار کردم، احترام متقابل از پایین‌ترین تا بالاترین سطح وجود داشت. وی افزود: ما حتی بیشتر از خودمان به فکر حفظ چمن باشگاه بودیم. زمانی که به سایپا آمدم قرار بود یک میلیارد تومان برای ساخت اساسی چمن زمین تمرین هزینه شود اما من با توجه به تجربه‌ای که داشتم، به"سجادی" مدیرعامل وقت آن زمان سایپا گفتم که انجام یک کار اساسی بسیار خوب است اما با ترمیم همین زمین چمن می‌شود، تمرین‌های خوبی را بر روی آن زمین انجام داد. همین اتفاق هم افتاد و یک سری باغبان کاردان به خوبی به وضعیت چمن رسیدند. سال قبول 10 تا 20 میلیون برای چمن هزینه کردیم و امسال هم شاید همین حدود هزینه شود و در حال حاضر سایپا یکی از بهترین زمین چمن‌ها را دارد. حتی ما در سفرهایمان هم به دنبال این بودیم که حداقل هزینه را انجام دهیم. می‌بینیم که بعضی از آقایان به دنبال کاهش هزینه هستند اما وقتی تیم شان به سفری داخلی یا خارجی می‌رود به غیر از تیم، صد نفر همراه دارند. مایلی کهن درباره رقم‌های نجومی‌ای که این روزها در فوتبال ایران برای جذب بازیکنان و مربیان پرداخت می‌شود، گفت: ما هنوز فوتبال را به معنای واقعی‌اش درک نکرده‌ایم. هیچ اراده‌ای هم برای این مساله وجود ندارد که بتوانیم به معنای واقعی از فوتبال در تمامی زمینه‌ها استفاده کنیم. متاسفانه در ایران به فوتبال تنها به عنوان یک بازی نگاه می‌شود. بیشتر باشگاه‌های ما از پول دولت خرج می‌کنند اما وقتی مدیر باشگاه دولتی ما به تلویزیون می‌رود و می‌گوید که چرا به ما حق پخش داده نمی‌شود این نشان دهنده ناآگاهی آن مدیر است. وقتی باشگاهی که نه دولتی است و نه صنعتی،‌ سالی 10 میلیارد تومان از سازمان تربیت بدنی می‌گیرد، باز هم می‌گوید چرا حق پخش به ما داده نمی‌شود. وی به رقم‌های بالایی که برای جذب بازیکنان خارجی پرداخت می‌شود اشاره کرد و به ایسنا گفت: سال قبل دو بازیکن خارجی که هم‌اکنون در پرسپولیس هستند، از سوی یک مدیر برنامه برای حضور در سایپا به من پیشنهاد داده شد و رقم آن‌ها بین تا 150 تا 170 هزار دلار بود اما من گفتم که در کشورمان آن قدر بازیکن خوب وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. وجدانم اجازه نمی‌داد که از این بازیکنان خارجی استفاده کنم در حالی که تا پایان فصل هم چهار جای خالی داشتم. ما می‌توانستیم آن‌ها را با 150 و 170 هزار دلار به سایپا بیاوریم اما این کار را انجام ندادیم. پس از آن دیدیم که همین بازیکنان با 400 هزار دلار سر از پرسپولیس درآوردند. می‌بینید که هیچ حساب و کتابی نیست براحتی هم آقایان بدون این که بازخواست شوند، جابه‌جا می‌شوند. این به خاطر این است که مدیران ما با مسائل آشنا نیستند و البته مسائل دیگری وجود دارد که نمی‌خواهم آن‌ها را باز کنم. سرمربی سایپا ادامه داد: مشکل ورزش و بویژه فوتبال ما در این است که مدیر متخصص کم داریم. قسم می‌خورم که در رشته‌ای که من در آن فعالیت می‌کنم بیش از هر جای دیگری به متخصص نیاز دارد. سال گذشته که تمام امور سایپا از جمله بحث نقل و انتقالات در اختیار خود من بود توانستم با ابراهیم میرزاپور که سال قبل از حضور من با قرارداد 240 میلیون تومانی به سایپا آمده بود، قراردادی 160 میلیون تومانی ببندم. البته او به من محبت داشت و ما حرف همدیگر را می‌فهمیدیم. سال قبل قرارداد انصاری فرد و امین منوچهری و شیخ ویسی یک ساله بود اما ما قرارداد آن‌ها را یک سال دیگر تمدید کردیم این به خاطر این است که من کارم را بلدم و نسبت به پولی که باشگاه می‌خواهد خرج کند احساس مسوولیت دارم. شاید اگر بخواهم برای خودم خرج کنم از این که چانه‌زنی کنم خجالت بکشم اما برای باشگاه چانه‌زنی می‌کنم تا بهترین جنس را با ارزان‌ترین قیمت بخرم. مایلی کهن افزود: مدیران در باشگاه‌ها عوض می‌شوند و مدیر بعدی که می‌آید مدیر قبلی را تخطئه می‌کند. با رفتن یک مدیر تمامی کارمندان باشگاه عوض می‌شوند. آیا این‌ها هزینه‌بر نیست؟ این‌ها مواردی است که باعث افزایش رقم قرارداد بازیکنان و مربیان می‌شود. طبیعی هم است که این افزایش قیمت‌ها به نفع برخی آقایان است. چرا ما همیشه در محکمه‌های بین‌المللی بازنده هستیم. دلیلش این است که مدیران ما با موارد، آشنایی ندارند و برای باشگاه‌هایشان وقت نمی‌گذارند. مدت‌هاست که بحث دو شغله‌ها مطرح است. اما من می‌خواهم این را بگویم اگر همه تنها دو شغل‌ داشتند، کسی در این مملکت بیکار نبود. ما مدیرانی را می‌بینیم که ده تا بیست شغل دارند و از بیشتر این پست‌ها حقوق می‌گیرند. آن‌ها مگر چقدر وقت دارند؟ وی با اشاره به بحران اقتصادی دنیا گفت: تنها سازمان‌های سودده در دنیا، فیفا و یوفا هستند که نه تنها در این بحران اقتصادی ضرر نکردند بلکه میلیاردها دلار درآمد داشتند. شما ببینید که کشورها چگونه برای گرفتن میزبانی جام جهانی تلاش می‌کنند. وقتی بکام نماینده انگلیس می‌شود تا میزبانی جام جهانی را بگیرد، معنای این حرکت چیست؟ آن‌ها می‌دانند که تنها چیزی که باعث بالا رفتن شخصیت کشورشان می‌شود و درآمد زیادی را برای کشورشان به همراه دارد، همین گرفتن میزبانی جام جهانی است. مایلی کهن ادامه داد: چیزی که در کشور ما مد شده، این است که برخی از این آقایان خودشان را طلبکار می‌دانند. کسی که قبلا سوراخ موش می‌خریده، پول هنگفت گرفته و با این وجود، سر مردم و کشور منت می‌گذارند. ما مدیون مردم کشور هستیم. وی با اشاره به دیدار اینترمیلان و بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا گفت: در این بازی باشکوه، دیدیم که خانواده چقدر برای بازیکنان و مربیان مهم هستند. مورینیو بچه‌اش را بر روی دوشش گرفت. این یعنی این که خانواده در جامعه اروپایی اهمیت دارد و این کار را بدون کوچک‌ترین تظاهر انجام می‌دهند. اما در این جا خیلی از رفتارها و تظاهرها باعث شده تا ما از مذهب دور بمانیم. من مایلی کهن به ائمه قسم می‌خورم اما طور دیگری عمل می‌کنم. اسلام برای دقیقه به دقیقه ما برنامه دارد اما وقتی ما به کاری تظاهر می‌کنیم و رفتارمان به گونه‌ای دیگر است، آن جوان و نوجوان فکر می‌کند که ایراد از اسلام است. بازیکن گل می‌زند و پیراهنش که زیر آن اسم ائمه نوشته شده را بالا می‌زند، اما در عمل و رفتارهای اجتماعی به گونه‌ای دیگر عمل می‌کند. این هم به دلیل این است که ما یک سری آدم ساده‌اندیش داریم که به این تظاهرها خیلی توجه می‌کنند. وقتی کسی این کار را انجام می‌دهد، به دین خیانت کرده است. شاید این حرکت برای او منافع فردی به همراه داشته باشد، اما در کل به دین ضربه می‌زند و این باعث می‌شود که غم‌باد بگیریم و تیروییدمان را عمل کنیم. اگر بخواهم در این باره صحبت کنم باید تا صبح به مصاحبه‌ام با شما ادامه بدهم و باز تنها خودم را اذیت کرده‌ام. سرمربی سایپا ادامه داد: اگر نرخ بازیکنان و مربیان بدون تناسب بالا برود، شک نکنیم که به دلیل بی‌لیاقتی آدم‌هاست. ما در یک مقطعی گفتیم بحث دوپینگ را جدی بگیرید. بیایید حتی از پسر من هم آزمایش دوپینگ بگیرید. بعد بحث تبانی را پیش کشیدیم و دیدید که چه اتفاقی افتاد. مگر حرف‌های ما درباره دوپینگ و تبانی اشتباه بود؟ اما بعد از مدتی قضیه ماست‌مالی شد و دیگر کسی پیگیر قضیه نشد. مایلی کهن در پاسخ به این سوال که کفاشیان به عنوان رییس فدراسیون فوتبال مدعی است، ناپاکی در فوتبال ایران وجود ندارد و کسانی که بحث ناپاکی را مطرح می‌کنند، باید ایراد را در خودشان ببینند به ایسنا گفت: در کشوری مثل ژاپن وقتی مدیری متخصص بنا به دلایلی اشتباه می‌کند، این اشتباهش وجدان او را به درد می‌آورد، به طوری که بر اساس یک رسم قدیمی، آن مدیر خودکشی می‌کند. من در شش ماه اول حضور علی آبادی در سازمان تربیت بدنی از علی آبادی خواستم حالا که متوجه شده ورزش به مدیر آشنا و متخصص نیاز دارد، به خاطر مردم و خدمت به رییس جمهور، استعفا بدهد و برود تا این استعفا در تاریخ ماندگار شود. حالا هم خواهشم از کفاشیان این است که چنین کاری انجام بدهد. کفاشیان از بد حادثه رییس فدراسیون فوتبال شده است. اگر حرف من غیر منطقی است بگویید. در یک مقطعی به او گفتند ثبت نام کن. قرار بود علی آبادی رییس فدراسیون فوتبال شود. جزو دستور بود که کفاشیان و شهنازی کاندیدا شوند. پس از آن که فیفا به علی آبادی اجازه حضور در انتخابات را نداد، قرعه به نام کفاشیان افتاد و او از بد حادثه رییس فدراسیون شد. کفاشیان که علاقه‌ای نداشت به فوتبال بیاید اما قرعه به نام او افتاد. با وجود این که مسوولان فدراسیون فوتبال می‌گویند عملکرد خوبی داشته‌اند و مثال می‌آورند که دلیل این ادعا، انتخاب به عنوان بهترین فدراسیون فوتبال آسیا بوده است، خودشان کلاه‌شان را قاضی کنند. کفاشیان به این سوال پاسخ بدهد که آیا انصافا حضور او در فوتبال باعث پیشرفت شده است؟ آیا باعث شده که فوتبال ما در رده‌های بالایی فوتبال قرار بگیرد؟ آیا فوتبال ما توانسته از نظر اقتصادی روی پای خودش بایستد؟ و آیاهای بسیار دیگری که وجود دارد. مایلی کهن خطاب به کفاشیان گفت: آقای کفاشیان عزیز! و ای برادری که سال‌هاست همدیگر را می‌شناسیم، به خاطر مملکت، به خاطر جوان‌ و پیر و به هر خاطر دیگری که خودت فکر می‌کنی، از فدراسیون فوتبال استعفا بده و برو. وی افزود: علی‌رغم همه زحمت‌هایی که دولت در ورزش می‌کشد اما بروید ببینید که مردم ما لنگ چه چیزی هستند. مساله همین دفع زباله‌ها معضل است. خوزستان که بودم می‌دیدم که چگونه زباله‌ها در خیابان‌ها تلنبار می‌شوند. دل من پر از درد و غم مردم است. وقتی رییس جمهور شخصا به شهرها و روستاها می‌رود، برای اینکه خودش از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شوند، ما باید در این راه به دولت کمک کنیم. کمک ما چگونه می‌تواند باشد؟ به نظر من کمک این است که وقتی ما را در جایی می‌گذارند که جزو تخصص‌مان نیست، باید بگوییم که ما این کاره نیستیم و کس دیگری را انتخاب کنیم. طی این دو دوره همه علاقه‌مندی دولت به ورزش را حس کردند و مثال آن، پیگیری امور ورزشگاه‌ها از سوی شخص رییس جمهور بوده است. اکنون بحث این است که یک درصد بودجه سازمان‌ها به ورزش اختصاص پیدا کند. حتی صحبت از افزایش بودجه ورزش است. من یک چشمم به این قضیه خنده است و چشم دیگرم نگرانی است. نگرانی از این جهت که با این پول خرج ورزش بی‌خود اضافه می‌شود. وقتی بازیکن می‌گوید من 600 ، 700 میلیون تومان برای یک فصل می‌خواهم به این خاطر است که متوجه شده بودجه ورزش اضافه شده است. باشگاه باید از همین افزایش بودجه به این بازیکن پول بدهد. ما در ورزش کم پول نداریم و کمبود ما نیروهای متخصص دلسوز است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد